Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 15 listopada 2010

"Biblia NLP" - Zbieranie dowodów i przeprowadzanie procedury dowodowej.

Dzisiejszy artykuł będzie w całości zacytowany z "Bibli NLP", a konkretnie rozdziału rozdziału 4. Na końcu napiszę co o tym sądzę i podam parę wskazówek jak ten wzorzec stosować.No to do dzieła !




4.
Zbieranie dowodów i przeprowadzanie procedury dowodowej.
Każdy pragnie zostać milionerem lub nawet multimilionerem. Otwartą kwestią pozostaje jedynie dylemat, czy jesteś gotów do zrobienia wszystkiego oraz do poświęcenia wszystkich lat, niezbędnych do osiągnięcia finansowego sukcesu. Jeśli tak, to naprawdę nie istnieje nic, co mogłoby Cię zatrzymać na tej drodze.
 
- Brian Tracy, Sposób na sukces
Wzorzec ten ma wielu autorów.
Rozstrzygnij, czy osiągnąłeś już pożądany cel, szukając sygnałów i wskazówek o tym świadczących; będziemy je nazywali dowodami. Stwórz procedurę, dzięki której na pewno zauważysz dowody, kiedy tylko te się pojawią; będziemy ją nazywali procedurą dowodową. Na przykład w sytuacji uczenia się funkcję dowodu pełni zwykle wynik sprawdzianu, a procedura dowodowa przybiera formę opracowania sprawdzianu, zasad przystąpienia do niego oraz jego zaliczenia.

W ogólnym zarysie : wzorzec zbierania dowodów i przeprowadzania procedury dowodowej
 
  1. Określenie, co chce się osiągnąć poprzez dokonanie oceny
  2. Zapisanie celu procedury dowodowej
  3. precyzyjne zdefiniowanie dowodów
  4. Wskazanie osoby, która ustanowi procedurę dowodową, a następnie ją przeprowadzi
  5. Stworzenie ram czasowych oraz ustawienie kamieni milowych które będą odmierzały postępy na drodze do celu
  6. Wskazanie sytuacji, które mogą sie okazać kłopotliwe
  7. Sprawdzenie rezultatu.


Krok 1. Określenie, co chce się osiągnąć poprzez dokonanie oceny
Określ, co chcesz osiągnąć poprzez dokonanie oceny; np. ustalić, w jakim stopniu dany student opanował określony temat. Sformułuj cele w kategoriach pozytywnych; np. wyznacz liczbę punktów i notę, które właściwie określają poziom wiedzy studenta. Podaj przykład najlepszego wyniku; np. 100% punktów to nota bardzo dobra.


Krok 2. Zapisanie celu procedury dowodowej
Jakie korzyści przyniesie przeprowadzenie procedury dowodowej ? Innymi słowy, dlaczego potrzebujesz takiej, a nie innej procedury dowodowej ? Na przykład studenci, którzy przyswajają koncepcję NLP, skuteczniej się komunikują z praktykami NLP oraz wydajniej się uczą z literatury przedmiotu i od swoich nauczycieli.


Krok 3. Precyzyjne zdefiniowanie dowodów
Precyzyjnie zdefiniuj dowody; np. zachowania, które da się zaobserwować. Skąd będziesz wiedzieć, że osiągnąłeś już swój cel ? Na przykład jeżeli student uzyska 85% punktów ze sprawdzianu, będzie to oznaczało, że dość dokładnie opanował koncepcje NLP i jest całkiem dobrze prygotowany do tego, aby korzystać z wiedzy nauczycieli i z literatury przedmiotu.


Krok 4. Wskazanie osoby, która ustanowi procedurę dowodową, a następnie ją przeprowadzi
Dopilnuj, aby opis kwalifikacji osób odpowiedzialnych za procedurę dowodową oraz instrukcje jej przeprowadzenia były kompletne i zrozumiałe; np. trenerzy NLP z przynajmniej pięcioma latami doświadczenia oraz zdobycie przez studenta przynajmniej 90% punktów.


Krok 5. Stworzenie ram czasowych oraz ustawienie kamieni milowych, które będą odmierzały postępy na drodze do celu
Mogą się w tym zawierać punkty, przy których powinno się ocenić postępy, oraz termin, w którym cel ma zostać osiągnięty. Wskaż kryteria, które powinny zostać spełnione na każdym wyszczególnionym etapie; np. cotygodniowy sprawdzian pomoże określić, w jakim stopniu studenci opanowali materiał z kilku ostatnich zajęć.


Krok 6. Wskazanie sytuacji, które mogą się okazać kłopotliwe
Na przykład jakie problemy może napotkać osoba, która będzie przeprowadzać procedurę dowodową ? Mogą się w tym zawierać zarówno opór, ja i pozytywne intencje, które mogą go wywoływać; np. trener może mieć trudności z zarządzaniem czasem oraz może zapomnieć o nadzorowaniu sprawdzianu; przy bliższym przyjrzeniu się sprawie może się okazać, że trener potrzebuje pobudzenia, którego dostarcza mu proces uczenia, więc nieświadomie unika nudnego pilnowania studentów; sytuacja ta bowiem zasadniczo się różni od tego co trener robił, kiedy nie był związany z instytucją wystawiającą noty.


Krok 7. Sprawdzanie rezultatu
Wyznacz odpowiednie momenty oraz zakresy odpowiedzialności związane z ocenianiem skuteczności sprawdzania wiedzy, uczenia i wykorzystanych materiałów; np. na koniec każdego kwartału trenerzy będą badali zadowolenie studentów za pomocą określonego instrumentu oceny oraz w drodze dyskusji, a będą to robili podczas cokwartalnego spotkania personelu, organizowanego w celu podnoszenia poziomu kursu; zostaną wówczas uwzględnione zarówno opinie zebrane od studentów, jak i opinie personelu.




Przemek Dembiński na podstawie "Biblia NLP"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz